ITRİ TEKBİR Nota Notaya Alan: ABDÜLMECİD EFENDİ Son Osmanlı Halifesi Araştırma Murat Bardakçı Arşivi
Son Halife’nin ‘Tekbir’i Dururken Niye Şopen? Tarihi ve Kendisini Çok Sevdiğimden Habertürk Gazetesine Okurken Gazetede İlk Baktığım
Yer Murat Bardakçı Köşesi olur. Yazısına Okuduğumda Konu Her Zaman ki Gibi Yine Çok İlgimi Çekti.
Daha da Öte Çok Beni Müthiş Heyacanlandırdı. Araştırmacı Murat Bardakçı Bence Bu Sefer Hedefi yine 12’ den Vurmuştu.
Konu Benimde Çok İlgilendiğim , Yaşadığım Bir Konu.Hem Osmanlı hem de Müzikle ilgili idi.
Tarihçi Murat Bardakçı, Cenazelerde Osmanlı Marşı Dururken Şopen’in Çalınmasını Eleştirmesine Tamamen Katıldım. İtri’nin tekbiri bence de ideal.
Bende Bu araştırmasını farklı pencereden inceledim.
Bende İtri Tekbir Esrerini 3 Farklı Şekilde Yorumladım.
1- İlk Video Çekimi; Piyano Nota Düzenlemesi Son Halife Abdülmecid Efendi’nin Kaleme Aldığı Şekilde Itri Tekbir Eserini Akustik Piyano İle (Komasız Ve Aynen) Çalınması.
Bu Orijinal Nota Araştırmacı Murat Bardakçı Arşivindedir. Bence Fakat Çok Sert Armoniler İçermekte Ve Buhurizade Mustafa ITRI’nin Melodisinden Sert Ve Farklı Tınlamaktadır.
Bunun Bence 2 Nedeni Var . Segah Eserin Komasız Akustik Piyanoda, Makamın Verilememesi ve Son Halife Abdulmecit Efendi’nin Sert Eşlik Yazımı.
Murat Bardakçı’ nın çok iyi tanbur çaldığını ve Türk musikini çok iyi bildiğini, hatta bilgisi karşısında bazılarının secde ettiğini de benim gibi herkes biliyor.
ben çok genç ve öğrenci olduğum için, bu konudaki icra ve yorumlarımda hata var ise af edeceğini ümit ediyorum
Aşağıda MURAT BARDAKÇI HABERTÜRK GAZETE MAKALE YAZISI
“Murat Bardakçı: Neden Tekbir değil de Şopen ?”
Devlet adamlarının, askeri erkanın, şehitlerin cenazelerinde yıllardan beri Şopen’in Cenaze Marşı çalınır. Bu duruma tarihçi Murat Bardakçı’dan eleştiri geldi. 17. yüzyılın meşhur bestekârı Buhurîzâde Mustafa Itrî’ye ait olduğu söylenen “Tekbir”i hatırlatan Bardakçı, “Neden Tekbir değil de Chopin” diye sordu
HALİFE’ NİN ORKESTRASYONU
Tekbir’in ne olduğunu hatırlatmama gerek yok! Melodisi memleketin en dindarından en lâikine, hattâ en ateistine kadar herkesin kulağındadır ve herkes bir münasebetle mutlaka dinlemiş, hattâ refakat bile etmiştir…
Nağmeleri muhteşemdir, ortalıkta eserin 17. yüzyılın meşhur bestekârı Buhurîzâde Mustafa Itrî’ye ait olduğu yolunda bir söylenti dolaşır durur ama ona aidiyeti konusunda herhangi bir kayıt mevcut değildir ve söylenti de büyük ihtimalle şehir efsanesidir…
Şimdi, Tekbir bahsinin bilinmeyen tarafına geliyorum:
Zamanının önde gelen sanatçılarından ve entellektüellerinden olan, çağdaş Türk resminin kurucularından kabul edilen, orkestra eserleri besteleyen ve sürgünde yaşadığı Paris’te 1944 Ağustos’unda vefat eden Son Halife Abdülmecid Efendi var ya…
Sultan Abdülâziz’in oğlu Abdülmecid Efendi, Türkiye’den 1924’te sınırdışı edilmesinden seneler önce, 1910’lu yıllarda Tekbir’i piyanoya uyarlayıp orkestrasyon yapılabilecek hale getirmiş ve “Hymne” yani “İlâhi” ismini vermiştir. Abdülmecid Efendi’nin elyazısı ile olan notanın burada gördüğünüz sureti, bendenizdedir!
İşte, Şopen’in Cenaze Marşı’nı her dinleyişimde kafamı kurcalayan mesele bu: Halkın cenazelerde de asırlardan buyana terennüm ettiği Tekbir ve Tekbir’in bizzat Son Halife tarafından piyanoya uyarlanmış, yani bandonun da çalabileceği şekli dururken resmî cenaze törenlerinde neden Şopen’in marşı çalınsın?
Buyurun, benden küçük bir bilgi ve teklif kırıntısı…
—————
1 ITRİ TEKBİR Nota Notist: ABDÜLMECİD EFENDİ Son Osmanlı Halifesi Araştrma Murat Bardakçı Arşivi – ITRİ TEKBİR Nota Alan Notist: ABDÜLMECİD EFENDİ Osmanlı Son Halifesi Murat Bardakçı Arşivi Komasız Akustik Piyano Din İslam Halife Notaları Düzenleme Tasavvuf İlahi Muziği Musiki MP3 Tekbir Enstrümantal Allahu Ekber Buhurizade Mustafa İtri Dini Muzik İlahi İlahiler Hatim İnanç İnan Kul Hak İslam İlahisi Tasavvuf Enstrümantal Bestesi Notaları İlk Çekim Hakkında Bu Kadar Detaylı Bilgi Daha Önce İşte Eğitici Çok Güzel İslami Video Arşivleri araştırma İslami Bilgi İslami Video Dua perde Ses Müzik sultan Araştırması